SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

EDEB BAHSİ

<< 5056 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ وَيَزِيدُ بْنُ خَالِدِ بْنِ مَوْهَبٍ الْهَمْدَانِيُّ قَالَا حَدَّثَنَا الْمُفَضَّلُ يَعْنِيَانِ ابْنَ فَضَالَةَ عَنْ عُقَيْلٍ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ كُلَّ لَيْلَةٍ جَمَعَ كَفَّيْهِ ثُمَّ نَفَثَ فِيهِمَا وَقَرَأَ فِيهِمَا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَقُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ وَقُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ثُمَّ يَمْسَحُ بِهِمَا مَا اسْتَطَاعَ مِنْ جَسَدِهِ يَبْدَأُ بِهِمَا عَلَى رَأْسِهِ وَوَجْهِهِ وَمَا أَقْبَلَ مِنْ جَسَدِهِ يَفْعَلُ ذَلِكَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ

 

Aişe (r.anha)dan rivayet edildiğine göre);

 

Nebi (s.a.v.) her gece yatağına girdiği zaman avuçlarını birleştirir, sonra onlara üfürerek içlerine:

 

"kulhuvellahu ehad," "kul euzu birabbil-felak" ve "kul euzu birabbin-nâs" sûrelerini okur, sonra ellerini cesedinden erişebildiği yerlere sürermiş. Önce, onları başına yüzüne ve cesedinin ön kısmına (sürmekle işe) başlar ve bu işi üç defa tekrarlarmış.

 

 

İzah:

Buhârî, tıbb fedailü'l-Kur'an, Tıbb; Da'vât; Tirmizî Dua; İbn Mâce, dua: Ahmed b.Hanbel.Vl-l 16, 154.

 

Hadisin zahirinden fahr-i kâinat efendimizin yatağına yatacağı  zaman,  önce  ellerini bitiştirdiği sonra onlara üfürdüğü, sonra onların içine İhlâs süresiyle Muavvizeteyn surelerini okuyup ellerini başına, yüzüne ve vücudunun ön tarafında bulunan kısmına sürmekle işe başlayıp, Ön tarafına meshetmeyi bitirdikten sonra vü­cudunun arka tarafına geçtiği ve bunu üç defa tekrarladığı anlaşılmaktadır.

 

Münzirî'nin Şerhü'I-Mesâbîh isimli eserindeki açıklamasına göre "ellere okumadan Önce üfurmenin hiçbir anlamı yoktur. Doğru olan önce ellere okumak daha sonra da ellere üfürmektir. Bu sayede Kur'an'm be­reketi ellere daha da fazla erişmiş olur. Esasen üfurmenin okumadan ön­ce olması gerektiğini söyleyen bir ilim adamı da görülmemiştir. Bu ba­kımdan bu hadis-i şerifte üfurmenin okumadan Önce olduğundan bahse­dilmesi râvilerden birine ait bir yanlışlıktan kaynaklanmış olsa gerektir." Tîbî'ye göre ise "hadis-i şerifte ifade edilen sıra doğrudur. Esasen ri­vayeti doğru olan bir raviye hiçbir sebep yokken itiraz etmek doğru değil­dir. Binaenaleyh Hz. Nebi ellerine önce üfürmüş sonra da okumuş­tur. Belki de bunu sihirbazlara muhalefet etmek için yapmıştır. Çünkü si­hirbazlar kendilerine gövo. önce bir çok put ismi ve kelimeler okurlar, son­ra üfürürler."

 

Hz. Nebiin, sözü geçen sureleri okurken ellerini bitiştirmeleri, namazdan sonra yapılan dualarda da ellerin bitiştirileceği anlamına gel­mez. Çünkü, bunların yerleri ayrıdır. Bunun içindir ki Kütüb-i Sitte sahip­lerinin hiçbiri mevzumuzu teşkil eden bu hadis-i şerifi namaz bölümünde ya da namazdan sonra yapılacak dua bablannda zikretmemişlerdir.

 

Kur'ân'ın faziletleri ve tıb gibi bölümlerde zikretmişlerdir. Çünkü sö­zü geçen âlimlere göre Hz. Nebiin bu uygulaması, Kur'an-ı Kerim­de bulunan bazı âyet ve surelerin vücuda şifâ verdiğine delâlet eder. Na­mazdan sonra hangi duanın ve nasıl yapılacağına delâlet etmez.